اسپایدر چیست؟

اسپایدر چیست؟

اسپایدر چیست – انواع نمای اسپایدر

4650

یکی از مدرن ترین و زیبا ترین نماهای ساختمانی، نمای شیشه اسپایدر می باشد. در اجرای این مدل نما، شیشه را به صورت شبکه ای با کمک اتصالات به سازه متصل می کنند. ایجاد نمای خاص و جذاب برای ساختمان ها، مخصوصا مراکز اداری و تجاری از مهم ترین کاربرد های شیشه اسپایدر است. در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات کاملی در رابطه با شیشه اسپایدر و شیوه اجرای آن به شما ارائه دهیم:

با پیشرفت تکنولوژی های مربوط به ساخت شیشه و فرآیند شیشه بری، استفاده از شیشه ها برای ساخت دکوراسیون های داخلی و نمای بیرونی ساختمان ها افزایش چشمگیری پیدا کرده است. در گذشته برای به کاربردن شیشه در نمای ساختمان، باید از فریم و قاب استفاده می شد. اما امروزه نمای مدرن ساختمان ها را بدون هیچ فریمی و تنها با استفاده از اتصال دهنده ها می سازند.

شیشه اسپایدر چیست؟

شیشه اسپایدر (Point-fixed glass facades) به نماهای کاملا شیشه ای گفته می شود که بدون قاب و به کمک استراکچر یا اسکلت های فلزی نصب می شود. شیشه اسپایدر که از آن با نام اسپایدر گلس (spider glass) هم یاد می شود، یکی از مدرن ترین و زیبا ترین نماهای ساختمانی است. نمای شیشه اسپایدر امکان دید بسیار وسیع و گسترده ای را فراهم می آورد. جالب است بدانید علت نام گذاری این نوع نما (Spider) به دلیل عنکبوتی شکل بودن ساختار این نما است.

از آنجایی که نمای اسپایدر قاب ندارد، هیچ گونه محدودیتی برای اجرای سازه به وسیله آن وجود ندارد. با استفاده از شیشه اسپایدر می توان پیچیده ترین طرح های معماری و پنل های شیشه ای را در هر ابعاد و با هر انحنایی پیاده سازی کرد. نمای اسپایدر مقاومت بالایی داشته و به دلیل ظاهر فوق العاده و منحصر به فردی که برای ساختمان ایجاد می کند، می تواند ساختمان را به یک بنای ماندگار تبدیل کند.

نمای شیشه اسپایدر از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

  • دسته های اسپایدر (Spider Arms):این قطعات در واقع نگهدارنده شیشه در نمای اسپایدر هستند که با توجه به محل و نحوه قرار گرفتن شیشه، از نوع یک شاخ، دو شاخ، سه شاخ و یا چهار شاخ آن استفاده می شود. جنس دسته های اسپایدر با توجه به آب و هوای منطقه ای که قرار است نمای شیشه ای در آن ساخته شود انتخاب می شود.
  • اتصال دهنده (Connector):اتصال دهنده ها که با نام آداپتور نیز شناخته می شوند، وظیفه اتصال اسپایدر به سازه اصلی را دارند. همچنین اتصال دهنده ها نیروی وارد شده بر مفصل ها را نیز به سازه اصلی نما انتقال می دهند.
  • شیشه (Glass):همانطور که میدانید شیشه ها در واقع پوشش نمای اسپایدر می باشند. برای ساخت نمای اسپایدر باید از انواع شیشه ای استفاده شود که مقاومت بالایی در برابر فشار و دما داشته باشد. به همین دلیل معمولا از شیشه های لمینیت برای اجرای نمای اسپایدر استفاده می شود. همچنین گاهی اوقات به دلیل جلوگیری از اتلاف انرژی، از شیشه های دوجداره برای ساخت نمای اسپایدر استفاده می شود.
  • اسکلت اصلی(Structures): اسکلت اصلی قطعه ای است که تحمل تمامی فشار های وارد شده به نمای اسپایدر را بر عهده دارد. ضخامت استراکچر ها با توجه به ابعاد سازه و وزن شیشه ها طوری تعیین می گردد که از وارد شدن نیروی اضافی بر شیشه ها جلوگیری شود.
  • بست تثبیت کننده شیشه(Routel): در صورتی که برای اجرای نمای شیشه اسپایدر، از شیشه هایی با ضخامت زیاد استفاده شود، می توان از بست های تثبیت کننده برای نگهداری شیشه ها استفاده کرد. بست یا روتیل ها معمولا در سه نوع مفصلی، تک جداره و دوجداره استفاده می شوند.

مزیت های استفاده از نمای شیشه اسپایدر

نمای اسپایدر را می توان با استفاده از انواع سازه های فلزی و کابلی ایجاد کرد و با توجه به هزینه در نظر گرفته شده برای انجام کار، شرایط محیطی و نوع کاربری ساختمان جنس شیشه و سایر قطعات سازه را انتخاب کرد. از جمله مزایای این نوع نمای ساختمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کم بودن وزن نما و اتصالات اسپایدر
  2. ایجاد شفافیت و دید وسیع و یکپارچه
  3. امکان اجرای سریع نمای اسپایدر
  4. توانایی پیاده سازی طرح های پیچیده و انواع فرم ها
  5. انعطاف پذیری و مقاومت بالا در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله و طوفان

انواع روش اجرای نمای شیشه اسپایدر

اجرای نمای شیشه اسپایدر فرآیند بسیار پیچیده ای است که نیازمند اندازه گیری های بسیار دقیقی می باشد. پیش از اقدام برای نصب شیشه های اسپایدر، لازم است تمام اندازه گیری ها با دقت میلیمتری انجام شود، زیرا در صورت وجود کوچکترین اشتباهی ممکن است در اجرای تمام پروژه مشکل به وجود آید. در ادامه به توضیح انواع روش های اجرای نمای شیشه اسپایدر از نظر نوع قطعات به کار رفته در سازه می پردازیم:

 

روش اجرای Spider Truss و Spider Pipe

در این دو روش اجرای نمای شیشه اسپایدر،  از لوله های استنلس استیل و لوله های فولادی به عنوان اسکلت اصلی سازه استفاده می شود. ضخامت و قطر این لوله ها با توجه به وزن بار تحمیل شده بر نما متفاوت است. 

 

 روش اجرای نمای اسپایدر Space Frame

این روش ساخت نمای مدرن از ترکیب سازه های فضا کار  و نمای اسپایدر ایجاد می شود. از این نوع نما معمولا برای ایجاد پوشش بر روی سقف ها استفاده می شود.

روش اجرای Tension Cable و Tension Rod

در این روش اجرای شیشه اسپایدر به جای لوله، از کابل و میله جهت تحمل بار سازه استفاده می شود. با کمک اتصال دهنده یا آداپتور ها، این قطعات به شیشه متصل شده و یک شبکه از سازه ها را ایجاد می کنند. برای اجرای نمای شیشه اسپایدر به این روش لازم است از علم مهندسی Cable Tension meter استفاده شود.

روش اجرای نمای اسپایدر Glass Fitting

نمای Glass Fitting با استفاده از شیشه های لمینیت دو لایه ای ساخته می شود که وظیفه تحمل بار سازه را بر عهده دارند. این نوع نمای شیشه اسپایدر را می توان برای ساخت سازه هایی تا ارتفاع حدودا ۷ متر استفاده کرد.

روش اجرای نمای Spider Clamp

در این روش اجرایی نمای شیشه اسپایدر، از قطعات استیل به جای روتیل و دسته های اسپایدر استفاده می شود. نگهدارنده ها در این روش اجرا، معمولا لوله می باشد که از طریق کابل نیرو را به تکیه گاه اصلی انتقل می دهد.

نظر بدهید